Fritz Helge Nyegaard
f.1950, bor og arbeider i Stavern. Kunstutdannelse fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo.
Fast engasjement i 5 år ved Riksantikvarens atelier i Oslo, samt studier ved Nasjonalgalleriets atelier.
Utført store kunstneriske oppdrag (kirkemalerier) for Norsk Folkemuseum.
Nyegaard har siden 1974 arbeidet som kunstner. Har hatt sitt eget "Galleri Kringla" i Stavern,
hvor han har stilt ut sine arbeider siden 1976. "Galler Kringla" flyttet i 2016 til nye lokaler på Fredriksvern Verft, Stavern. Det nye galleriet ligger i Steinbrakka på Verftet og heter idag "Atelier Nyegaard".
Fritz H. Nyegaarad har deltatt på utstillinger gjennom 40 år, bl.a. Statens Høstutstilling.
Fritz H. Nyegaard arbeider som maler, tegner og grafiker.
Noen omtaler av hans arbeider dekker mye av hans egne tanker og følelser og sier noe av det han selv håper å få frem i maleriene:
"Nyegaard har i mange år hatt den figurative, fortellende uttrykksformen som "malespråk", og med sine naturalistisk/impresjonistiske skildringer formidler han nærhet og varme i sine bilder. Maleriene har et levende uttrykk, og det karakteristiske lyset spiller en sentral rolle. Skildringen av vinterlandskapet er et eksempel på hvordan har får de varme og kalde fargenyansene til å spille sammen."
"Et tema Nyegaard stadig vender tilbake til er "Kystens Døtre". Her maler han kvinnen i kystlandskapet, - menneske, landskap, lys og hav."
"I den senere tid har Nyegaard arbeidet videre på leting etter nye uttrykk og dybder i sine malerier. Formspråket er fortsatt i utgangspunktet impresjonistisk, og motivet fremstilles slik det viser seg for kunstnerens øye, men man hører en ekspressiv stemme mellom trestammene og i lysspeilet over tjernet. Det er tilsynelatende enkle landskapsbilder, men komposisjonen innbyr til blikkvandring og søken, og man aner den varsomme oppløsning av de figurative elementer, og naturbildet blir omformet. Man opplever idyllen, det lekende fargespillet, - samtidig fornemmer man understrømmen av mørke og mollstemte toner, som gjør at betrakteren etterlates i ambivalent ettertenksomhet."